Praktijkschool Pro-Grotius
Delft
Een Praktijkschool waar leerlingen trots op zijn
Architectuur

De opgave was het samenvoegen van een verouderde basisschool en kinderdagverblijf en deze te transformeren tot een nieuwe praktijkschool.
Een praktijkschool is een middelbare school voor leerlingen die moeite hebben met leren en meer georiΓ«nteerd zijn op praktijkvakken zoals koken, groen, techniek en detailhandel. Het zijn leerlingen die gevoeliger zijn voor prikkels en graag leren in een veilig omgeving. De school is echt een tweede thuis. Het creΓ«ren van een veilige en prikkelarme omgeving is daarom erg belangrijk.
βDe twee bestaande gebouwen zijn laag, en zijn niet verbonden. De leerlingen vonden het belangrijk dat de nieuwe school niet meer de sfeer had van een basisschool, maar van een middelbare school. Door het concentreren van de nieuwbouw tussen de twee bestaande gebouwen in ontstaat een school die smoel heeft aan de straat, hoger is en de uitstraling heeft van een middelbare school. Tevens ontstaat er zo op een logische manier een verbinding tussen de gebouwen.
β
Locatie. Delft
Partner. KREUK Architectuur
Opdrachtgever. Mevrouw Meijer
Omvang. 2.100 m2
Ontwerp. 2017
Concept schemaβs
buitenruimtes
Er is gezorgd voor een logische en overzichtelijke routing in het gebouw, dit zorgt voor rust en oriΓ«ntatie. De kleuren zijn licht gehouden en de ruimte vanbinnen is zo efficiΓ«nt mogelijk gebruik; nisjes in de raamkozijnen, bergingen-kluisjes-kunst tussen de gang en het lokaal en de aula is verhoogd.
βEr is verder extra aandacht besteed aan het maken van een duurzame school. Delen van de gevel worden hergebruik, het interieur wordt ook zoveel mogelijk behouden daar waar dat kan, voor de nieuwe geveldelen worden duurzame materialen gebruikt zoals accoya hout en vezelcementplaat. Er komen zonnepanelen op het dak met een infoscherm in de hal en de buitenruimte wordt vergroend.
begane grond
eerste verdieping
impressie vanaf de Vulcanusweg, met een koppeling met de buurt door het kooklokaal / eten ook voor de buurt toegankelijk te maken
impressie aula
impressie nieuwbouw tussenstuk
doorsnedes nieuwbouw
hernieuwde situatie
Participatie bijeenkomst Praktijkschool
βEen van leerlingen was niet blij met de locatie. Het zag er voor haar uit als een basisschool en ze schaamde zich voor de plek tegenover haar vrienden. Ik wilde een ontwerp maken waar zij trots op zou zijn. Een school met hoogte, volume en allure. Het toevoegen van een hoger nieuw middenstuk heeft de basis hiervoor gevormd.β
Meer weten over dit project?